قصّه پُرغصّه بیمارستان امام‌حسن(ع) آران‌وبیدگل

1403/01/15
82
0
اجتماعیموسسات خیریه
کد خبر :11100

 

 

 

 

 

 

 

 

پرتال خبری شهرستان آران و بیدگل، ۱۷ سال است که مردم شهرستان آران و بیدگل منتظر تکمیل بیمارستان جدید خود یعنی بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) هستند. بیمارستانی که کلنگ آن در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد و ساخت آن با کمک خیرین از سال ۱۳۸۸ آغاز شد ولی تا نیمه دهه نود کمتر خبری در مورد پیشرفت این پروژه شنیده شد.

در شهریور سال ۱۳۹۵، فرماندار شهرستان اعلام کرد که در صورتی که وزارت بهداشت ۲ میلیارد تومان پول را تخصیص بدهد و خیرین هم تعهدات خود را عملی کنند، فاز نخست بیمارستان تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

در اواخر سال ۱۳۹۷، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: بیمارستان امام حسن (ع) با زیر بنای حدود ۱۶ هزار متر مربع در سه طبقه با ۱۲۸ تخت خواب ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است و تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می رسد. این اتفاق نیفتاد و در فروردین سال ۱۳۹۹، یعنی ۱۱ سال بعد از آغاز پروژه بیمارستان، اعلام شد کل پیشرفت پروژه ۶۰ درصد بوده است.

در مرداد سال ۱۳۹۹ سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: بخش سی تی اسکن بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) در آینده ای نزدیک جهت انجام امور تصویربرداری و سی تی اسکن به بهره برداری می رسد. این مرکز در حال انجام تست های تکمیلی است و پس از تایید فنی متخصصین و با اتمام مراحل نصب و راه اندازی و آموزش تخصصی کارشناسان رادیولوژی بیمارستان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

در آذر همان سال ۱۳۹۹ و در حالی که بیماری کرونا دامن‌گیر کشور و مردم شده بود؛ عضو هیات مدیره مدیره مجمع خیران سلامت کاشان وآران و بیدگل در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «پیشرفت فیزیکی طرح بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) آران وبیدگل به دلیل روند اداری ضعیف و کاغذ بازی اداری دانشگاه علوم پزشکی کاشان بسیارکند است. وزارت بهداشت ودرمان بودجه تجهیز و تکمیل بخش اول بیمارستان را به مبلغ ۳۰۰ میلیاردریال اختصاص داده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار داده است، اما تاکنون از این مبلغ کمتراز ۵۰ میلیارریال آن محقق و هزینه شده است. ۲۵۰ میلیارد ریال باقیمانده از اعتبار اختصاص یافته در حساب دانشگاه علوم پزشکی کاشان موجود است، اما این دانشگاه این مبلغ را برای ادامه ساخت در اختیار متولیان ساخت این بیمارستان قرار نمی‌دهد.»

دی ماه سال ۱۳۹۹ اعلام شد که مرحله نخست این بیمارستان با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسیده است. در نهایت فاز اول این بیمارستان با بیست تخت، در یک طبقه و با بخش های تصویربرداری، اورژانس، آزمایشگاه و فیزیوتراپی در ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ احداث و افتتاح شد. 

پس از آن باز هم وعده و وعیدها آغاز شد. در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: «پروژه ساخت بیمارستان امام حسن(ع) متوقف نشده است و عملیات احداث آن به سرعت در حال انجام است و با پیگیری‌های انجام شده، ریاست دانشگاه علوم پزشکی و نماینده سازمان برنامه و بودجه از این پروژه بازدید کردند و وعده حمایت برای تأمین اعتبار مورد نیاز را دادند. طبق تعهداتی که پیمانکار این پروژه داده است تا شش ماه آینده بیمارستان امام حسن(ع) از نظر فیزیکی تکمیل می‌شود. فاز اول بیمارستان امام حسن(ع) که شامل تصویربرداری، سی‌تی‌اسکن، آزمایشگاه و فیزیوتراپی است فعال بوده، اما سایر بخش‌های این بیمارستان که ۸۰ درصد پروژه را شامل می‌شود تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.» 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خرداد ۱۴۰۱ گفت: «این پروژه ۴۰ درصد خیرساز و ۶۰ درصد اعتبارات وزارت بهداشت است که  تا کنون حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پس از آن با موانعی برخورد کرد که اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان تا تکمیل نهایی پروژه نیاز است.» 

در بهمن آن سال یعنی ۱۴۰۱ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان وعده داد که بیمارستان تا شهریور ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد.

معاون شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل هم در تیر ماه سال ۱۴۰۲ گفت: اتمام عملیات عمرانی و تجهییز بخش های مختلف بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) آران و بیدگل نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر این اعتبار تخصیص یابد تا ۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

در آخرین اظهارنظر وزیر بهداشت در جریان سفر آذر ماه سال ۱۴۰۲ خود به کاشان و آران و بیدگل ابراز امیدواری کرده بود که این بیمارستان تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد. او گفته بود بیمارستان از نظر ساختمانی تکمیل شده و نقص آن فقط تجهیزات است.

در همین آذر ماه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم گفته بود این بیمارستان «با کمک خیران و مردم این منطقه در آینده‌ای نزدیک تکمیل» خواهد شد. 

اما سال ۱۴۰۲ هم به پایان رسید و هنوز که هنوز است بیمارستان امام حسن(ع) افتتاح نشده است آن هم در حالی که از آن زمان تاکنون، کشور دو رئیس جمهور و چهار دوره مجلس عوض کرده ولی شش وزیر بهداشتی که این بیمارستان در طول دوره تصدی آن‌ها کلنگ خورده و مشغول ساخت و ساز بوده؛ همت نکردند که یک بار برای همیشه آن را تکمیل کنند و به صورت کامل در اختیار مردم قرار دهند.

خبرنگار : روح اله باقری

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.