شرایط زیست محیطی و سبک زندگی، عامل افزایش بیماری تیروئید در آران و بیدگل و کاشان

1402/03/06
263
0
سایربهداشت و درمان
کد خبر :9462

به گزارش آران و بیدگل نیوز به نقل از ایسنا، مهدی دلاوری اظهار کرد: بیماری تیروئید به علت کمبود دریافت ید کافی از مواد غذایی به بدن و فقیر بودن خاک منطقه ایجاد می‌شود و شیوع بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بنا به آمار ثبت شده سالانه حدود یک و یک دهم درصد (۱۱ در هزار) رسیده است.
وی افزود: غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان متولد شده در روزهای سوم تا پنجم تولد از طریق نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزاد  انجام  شده و نوزادان مشکوک پس از انجام آزمایش تشخیصی در صورت تأیید بیماری، تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: آموزش به مردم و به خصوص زنان باردار در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان، یکی از اقدام‌های مهم است. بنابراین مردم باید در سبد خانوار خود حتماً از نمک‌های غنی شده با یُد استفاده کنند.
وی تاکید کرد: زنان باردار در ۱۶هفته ابتدای بارداری برای جلوگیری از ابتلای نوزاد خود به بیماری کم کاری تیروئید، حتماً از مکمل‌های حاوی یُد استفاده کنند که خوشبختانه در مراکز و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
دلاوری گفت: نامگذاری روز جهانی تیروئید برای افزایش آگاهی شهروندان در مورد این غده حیاتی در بدن  است که برنامه‌های مخلفی جهت تشویق مردم برای پیشگیری از بیماری‌های غده تیروئید، علت آن و گزینه‌های درمانی اجرا می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی روز ۲۵ می را به نام روز جهانی تیروئید نامگذاری کرده است، اما بنا به  اهمیت سلامتی شهروندان از چهارم تا دهم خردادماه به‌عنوان هفته جهانی تیروئید برنامه‌هایی در کشور اجرا می‌شود.
 

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.