گفتگو با اولین داوطلب آران و بیدگلی تاریخ مجلس خبرگان رهبری

1397/12/19
167
0
سیاسیمجلس
کد خبر :377
\"\"

آران و بیدگل نیوز - نعمت الله قبایی : مجلسخبرگان رهبری به عنوان یكی از مهمترین نهادهای حکومتی و نظارتی كشور كه مسئولیتانتخاب و نظارت بر رهبر نظام اسلامی را برعهده دارد، پس از رحلت امام خمینی(ره) جایگاهو اهمیتی مضاعف پیدا كرد.

از روز بیست و یكمبهمن ماه با انتشار اسامی تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، عملاتبلیغات این دوره نیز آغاز گردید كه در میان این اشخاص نام \"حجت الاسلام اصغرمتین‌پور\" از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان نیز به چشم می‌خورد.

شیخ اصغر متین پور رابا نطق‌های جذاب و كلام شیوایش می‌شناختیم ولیكن به‌علت اینکه ممکن است برای بسیاریاز جوانان و مردم منطقه خود و استان اصفهان ناشناخته باشد، با هماهنگی قبلی، در پایانراهپیمایی 22بهمن با وی به گفتگو نشستیم.

آقای متین‌پور خودتانرا معرفی بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم،حقیر اصغر متین پور هستم و نزدیك به 20 سال است كه افتخار حضور در حوزه علمیه رادارم. در ابتدا با تشویق های استاد بزرگوارم حجت الاسلام حاج آقای ناصریان، درزمان مدیریت حجت الاسلام امرالله فخرالدین در حوزه علمیه‌ی امیر المومنین شهرستانآران و بیدگل تحصیل حوزوی خود را آغاز كردم.

درباره خانواده خودتوضیح دهید؟

نام خانوادگی اسبق ما\"ارمکی\" بود که بعدها به \"متین پور\" تغییر داده‌شد. در حالحاضر صاحب سه فرزند(یک پسر و دو دختر) هستم. پدری دارم باایمان و اخلاص که حامی همیشگی روحانیت بوده و هست. زمانی‌که متوجه شد بنده در این راه قدم گذاشته‌ام اشک درچشمانش جمع شد و وقتی که از تایید صلاحیت بنده با خبر شد گفت:\"بابا برایتخیلی دعا کردم\". باور کنید من اخلاص پدرم را با هیچ چیزی در این دنیا عوض نمی‌کنم.من فرزند پدری هستم که هرگز روضه خوانی در خانه محقرش فراموش و نذری حلیمش ترک نمیشود و دریک کلام بنده حقیر مدیون پدر،مادر و همسر محترمم هستم.

شما روحانی جوان وپرانرژی‌ای هستید، درباره تحصیلات خود در حوزه توضیح دهید؟

قابل عرض است که بعداز 7 سال تحصیل در حوزه علمیه، به حول و قوه‌ الهی توانستم مدرك رسمی تدریس پایه 1تا 3 و سه سال بعد از آن نیز مجوز تدریس تا پایه ششم و دوسال بعد از آن نیز استاد پایههشتم و در نهایت مدرك رسمی تدریس تا اتمام پایه حوزه یعنی پایه 10 را دریافت نمایم.

شاید خیلی ازخوانندگان با مدارك حوزوی آشنا نباشند، اگر امكان دارد معادل دانشگاهی آن را نیزتشریح كنید.

اجازه دهید از بالاترینپایه آغاز كنم؛ پایه 10 زمانی كه با یك پایان نامه همراه باشد معادل فوق‌لیسانسدانشگاهی است، پایه 9 بدون پایان نامه معادل لیسانس و اتمام پایه 6 معادل فوق دیپلممی باشد.

اشاره به تدریس درحوزه داشتید بیشتر توضیح دهید؟

اینحانب در مدارس امیرالمومنینو المهدی در شهر آران و بیدگل، مدارس امام، آیت الله مدنی، آیت الله اعتمادی درشهر كاشان، موسسه فقه و اصول آیت الله فاضل لنكرانی و در حال حاضر نیز مشغول تدریسدر دانشگاه جامعه الزهرا قم در مقطع فوق لیسانس و تخصصی فقه و اصول می‌باشم.

از محضر چه اساتیدیبهره برده اید؟

تا وقتی در شهرستانبودم از 1000 نوار كاست مباحث فقه و تفسیر آیت ‌الله جوادی آملی بهره بردم و دركنار آن‌ در اوایل طلبگی از راهنمایی های حاج آقای ناصریان و حجت الاسلام شیخ حسناحمدی‌نژاد كه مسئولیت حوزه را هم داشتند استفاده كردم، بعدها نیز به صورت حضوریاز محضر حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی، نمازی و دیگران بهره جستم.

حضور شما در بین كاندیداهایمجلس خبرگان باعث افتخار منطقه شده است، ارزیابی شما از این اتفاق جیست؟

از بنده حقیر كه بگذریدمنطقه كاشان و آران و بیدگل، از قدیم الایام محل مباحثه و حضور عالمان و فرهیختگانبزرگی بوده است و به‌كوشش آن بزرگواران ما وارثشهر و منطقه‌ای مذهبی شده‌ایم. حضور من در میان نامزدهای مجلس خبرگان رهبری،برای شخص بنده اتفاق مهمی نیست، فقط تكلیفی بود كه در این راه قدم گذاشتم، چه بسابزرگان دیگری هم هستند كه با توجه به پتانسیل‌های منطقه می‌توانند از این آزمونسربلند و موفق خارج شوند.

همانطور كه مستحضرهستید ورود به مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی فرق دارد. به نظر من كف خوبی‌هایمجلس خبرگان رهبری محوریت دین و اخلاق است. بنده هیچ شكی ندارم كه از \"متین‌پور\"خوش استعدادتر، عالم‌تر و... وجود دارد، زیرا ما در منطقه كسانی را داریم كه درسال‌های آینده می‌توانند جای علامه طباطبایی‌ها را پر كنند و بنده افتخار شاگردی اینبزرگواران را دارم. ما در منطقه كاشان و آران و بیدگل سرچشمه‌ای داریم كه \"متینپور\" قطره كوچكی از آن سرچشمه عظیم می باشد و باید به آن سرچشمه ببالیم وافتخار كنیم. این سرچشمه می تواند در اینده به كمك مردم و روحانیت بزرگوار، حرف‌هایبسیاری برای گفتن داشته باشد.

به حوزه‌های علمیهاشاره كردید، به نظر شما حوزه‌های منطقه در سطح عالی قرار دارند؟

می‌توانند بهتر از اینهم باشند و جای بسی امیدواری است. به‌نظر من اگرچه نیروهای اندکی از منطقه ما درقم حاضرند، اما با بازگشت خود می توانند حوزه‌های منطقه را غنی‌تر سازند. قطعا اگربخواهیم به دوران اوج خود در گذشته برگردیم باید این اتفاق بیفتد.

در مورد آزمون‌هایخبرگان رهبری و آزمون اجتهاد توضیح دهید؟

به نظر من آزمونیساده ولی دقیق بود.

یعنی از نظر شما راحتبود؟

(لبخند می‌زند) منظورمن از ساده بودن این است كه درک آن برای كسانی كه درگیر مباحث آن بوده‌اند و با آنسر و كار داشته‌اند، ساده بود.

برگردیم به سوال قبل،بفرمایید این آزمون به چه صورت بود؟

آزمون اجتهاد خبرگان،دارای سه بخش سوال، که هر کدام شامل 5 بند بود و باید به همه آن‌ها به صورت تشریحیپاسخ داده می‌شد.

بخش اول شامل 5 سؤالدر باب علم فقه(فقه مکاسب شیخ انصاری)، بخش دوم 5 سؤال در باب علم اصول(اصول کفایهمرحوم آخوند خراسانی) و بخش سوم شامل 5 سؤال در باب اجتهاد (بر مبنای کتابتحریرالوسیله امام خمینی(ره) و کتاب جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام که تألیفآیت ‌الله محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر است) که به سؤالات بخش سوم می بایست بهصورت استدلالی پاسخ داده می شد.

البته در بحث اجتهاد(كه من به آن كف اجتهاد می گویم) باید مقداری به اصطلاح استخوان خرد كرده باشی!مثلا مساله‌ای پرسیده می شود كه شما باید دلیل آن را ذکر کنی، ساده‌تر بگویم بایدبدانی در این مساله به قول معروف از كدام آچار استفاده كنی!

در منطقه كاشان وآران و بیدگل چقدر با شما آشنایی دارند؟

واقعا نمی دانم، زیادهم به‌دنبال این مسائل نیستم و دغدغه اصلی من شناخته شدن نیست اما به‌طور كلی مدرسینحوزه بنده را می‌شناسند.

\"\"

آیا شما به صورتمستقل وارد انتخابات شده‌اید؟

بنده به صورت مستقلِولایی وارد شده‌ام و ان‌شاءالله بتوانم مثمر ثمر باشم.

فهرست ائتلاف خبرگان استاناصفهان منتشر شده، نظرتان چیست؟

ائتلاف را در دو بعدمی توان بررسی كرد؛ ائتلاف مثبت و منفی. به‌طور كلی ائتلاف جنبه مثبت دارد ولیممكن است بعضا به منفی گرایش پیدا كند.

لباس من سفید است واگر پاره شود وصله سفید می‌خواهد، شاید مفهوم ائتلاف نیز همانند وصله لباس، بایدهمرنگی و یكسان‌بودن باشد، كه این اتفاق مفیدی است. در ائتلاف استان اصفهان علمایبزرگی حضور دارند كه هركدام دُرِ گرانبهای این جامعه و قابل احترام هستند و من برایآنها ارزش زیادی قائلم.

باید اشاره كنم چندروز پیش دوستانی به من پیشنهاد ائتلاف در استان آذربایجان غربی را مطرح كردند ومسلما حضور در آن ائتلاف مهم ارزیابی شد و چه بسا كار را آسان‌تر می‌كرد ولیكنبنده چون با اعتقاد وارد شده‌ام، مصلحت دیدم تا به عنوان یك طلبه از این منطقهحضور داشته‌ باشم.

پس به‌صورت مستقلحضور خواهید داشت؟

بله با توجه به اهمیتموضوع فعلا در عرصه انتخابات به صورت مستقل حضور خواهم داشت.

آیا تا آخر می مانید یااینكه به نفع شخص كنار خواهید رفت؟

عرض كردم تا این ساعتحضور دارم و آینده را نیز نمی ‌توان پیش‌بینی كرد ولی نباید اصل موضوع كه همانحضور حداكثری مردم است فراموش شود.

همانطور كه مستحضر هستیدآیت الله موسوی، امام جمعه آران وبیدگل نیز قصد ورود به انتخابات خبرگان را داشتندكه به دلایلی صرف نظر كردند، صراحتا نظرتان را درمورد ایشان اعلام نمایید؟

به نظر من حاج آقایموسوی گذشت كردند، بنده چند سال پیش افتخار حضور در درس خارج ایشان را داشتم و دراین چند جلسه ایشان را فردی دقیق دیدم كه دارای قابلیت تحلیل قوی مسائل است.

مردم آران و بیدگلمنتظر حضور شما هستند و به‌علت این‌‌که برای اولین بار شخصی از شهرستان در اینعرصه حضور دارد این اتفاق برایشان حائز اهمیت است، تحلیل شما از این رویداد چیست؟

ما مدیون شهدا و خانوادهآنهائیم نه مسئولین شهری، بنده از خانواده شهدا خجالت می کشم... جواب این سوال شمارا با خاطره‌ای از پدر بزرگوار شهید پاسخ می‌دهم، پدر یکی از شهدا می‌گفت اوایلانقلاب سخنوران و منبری‌ها کم به آران و بیدگل می‌آمدند،اما اگر می‌آمدند بهترین‌هابودند، من این پسرم را که شهید شد پای منبر می‌بردم ولیکن همیشه وی روی پای من بهخواب می‌رفت، بعدها فهمیدم خواب جلسه امام حسین(ع) در بچه‌ام اثر کرده و به آرزویخود که همان شهادت بود رسید است...

منِ متین پور در هر کجاکه هستم و در آینده قرار گیرم باید مدیون این پدران و مادران و خون پاک شهدا باشمو ان‌شاءالله هرچه خداوند صلاح بداند برایم رقم خواهد زد.

همانطور که می‌دانیدانقلاب اسلامی در سایه وحدت به پیروزی رسید و مردم آران و بیدگل نیز هرگاه به وحدترسیده‌اند به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌اندنظر شما چیست؟

درباره بخش اول سوالشما باید عرض کنم در زمان انقلاب معمار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به‌درستی مردمرا هدایت کرد و انقلاب را به سرانجام رساند و در حال حاضر نیز هدایت کشور به دستولی فقیه زمان، حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) سپرده شده که در حال حاضر ایشانخیرالموجودین است و کشتی پرتلاطم انقلاباسلامی را بدرستی و با درایت هدایت می نماید.

درمورد بخش دوم سوالشما که وحدت منطقه و شهرستان است باید عرض کنم که به غیر از کفار، ریشه اختلاف دربین یهودی، مسیحی و مسلمان، به توحید برمی‌گردد. هرجا که به زعم ما خداوند ناقصفهمیده شد اختلاف به‌وجود آمد. خداوند متعال انسان را رها نمی کند، این ما هستیمکه متاسفانه بعضا خداوند را رها می‌کنیم.

مشکل ما همانند قصهمثنوی مولانا در دوبینی شیشه دواست. مشکل وحدت ما مشکل دوبینی و سه بینی خداونداست... اگر مثل ابراهیم خداهای دروغین را بشکنیم و از بین ببریم مشکلات خود به خودحل می شود.

کشور در بحث کلی وشهرستان آران وبیدگل در جز حاصل و میوه درخت انقلاب اسلامی و حاصل خون شهداست، بایدآن را حفظ کرد، نیروهای ارزشی و ولایی را حفظ کرد تا ان‌شاءالله کشور را به صاحباصلی آن یعنی آقا امام زمان (عج) بسپاریم.

با تشکر از شما کهاین فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

من نیز از شما و همههمکاران‌تان سپاس‌گزارم و ان‌شاءالله خداوند در همه احوال پشت و پناه شما باشد.

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.