جولان سگ های ولگرد در آران و بیدگل

1401/06/16
879
22
اجتماعیحوادث و انتظامی
کد خبر :9075

به گزارش آران و بیدگل نیوز، افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر و معابر یکی از معضلات زندگی شهری است. این حیوانات اگر چه در جایگاه خود به عنوان سگ گله یا نگهبان، مفید هستند، اما بلاتکلیفی، بلاصاحب بودن و پرسه زدن آن ها در محیط شهری به معضلی جدّی برای شهروندان و حتی مدیریت شهری آران و بیدگل تبدیل شده است.

 

حضور پرتعداد سگ های ولگرد در سطح شهر علاوه بر مسائل محیط‌ زیستی، سلامت شهروندان و بویژه کودکان را هم به مخاطره انداخته است. از طرفی حملات سگ‌ها در این سال‌ها به مردم و به ویژه کودکان افزایش چشمگیری داشته است.

 

در این میان همواره در بین دو گروه دوستداران افراطی این حیوانات و غذادهی آنان در سطح شهر و قائلان به مهاجم بودن سگ‌ها و خطر افزایش آن ها برای زیست بوم چالش های زیادی وجود دارد؛ اما گروه سومی با عنوان متخصصان بهداشت و سلامت هم نگران آلودگی محیط‌های زندگی انسانی مانند پارک‌ها و محیط‌های طبیعی هستند که از مدفوع سگ و گربه پرشده‌اند.

 

به گفته این گروه سگ‌های ولگرد هم به انسان هم به دیگر حیوانات و هم به محیط زیست ضربه می زند و توانایی بالای تولید مثل سگ‌های ولگرد نیز خطرات ناشی از آن ها را به سرعت افزایش می‌دهد.

 

سگ، عامل بیش از ۵۲ درصد حیوان گزیدگی در آران و بیدگل

 

رئیس شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آران و بیدگل در این خصوص گفت: مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی و خراش توسط حیوانات است و هر مورد حیوان گزیدگی مستعد هاری است و باید اقدامات درمانی از جمله تزریق واکسن و سرم برای بیمار انجام شود و این برای مجموعه بهداشت و درمان پرهزینه است.

 

دکتر اعظم باقری بیماری سالک را از جمله بیماری های قابل انتقال انسان و حیوان دانست و افزود: وجود و جابجایی سگ های ولگرد باعث انتقال بیماری سالک می شود و این حیوان یکی از منابع اصلی و ناقلان این نوع بیماری است که درمان این بیماری هم برای شبکه بهداشت هزینه های زیادی در پی دارد.

 

وی در ادامه گفت: فراهم کردن بستر زندگی سگ ها در مناطق مسکونی و تامین آب و غذا برای سگ های ولگرد باعث تشدید وضع موجود و ایجاد مخاطرات بهداشتی زیادی در جامعه می شود.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل در ادامه با ارائه گزارش آماری مراجعان حیوان گزیدگی در آران و بیدگل گفت: در سال ۹۹ تعداد ۴۷۰ بیمار حیوان گزیده به مراکز درمانی شهرستان آران و بیدگل مراجعه کردند که از این تعداد ۲۴۴ مورد توسط سگ صورت گرفته بود و این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۲ حیوان گزیدگی رسید که ۲۴۳ مورد از آن مربوط به سگ ها بوده است.

 

باقری ادامه داد: همچنین طی چهار ماه ابتدایی سال جاری ۲۱۱ مورد بیمار با مشکل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی آران و بیدگل مراجعه کردند که ۹۰ مورد مربوط به سگ بوده است.

 

بر اساس آمار رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران و بیدگل، بیش از ۵۲ درصد حیوان گزیدگی طی سه سال گذشته در این شهرستان مربوط به جمعیت سگ های خانگی و ولگرد بوده است. 

 

سگ های ولگرد؛ شهروندان ناراضی


یک شهروند آران و بیدگلی گفت: در کوچه ها و فضاهای باز و میادین سطح شهر تعداد زیادی از سگ های ولگرد را می بینیم اما هیچ کس به این موضوع رسیدگی نمی کند. در سال گذشته حشره ای دست من را نیش زد و به بیماری سالک مبتلا شدم، محل گزش حشره زخم شد و چندین ماه طول کشید و هزینه زیادی را متحمل شدم تا جای زخم بهبود یافت.

 

علی بیان کرد: سگ ها آزادانه در معابر تردد می کنند و آرامش و آسایش شهروندان بویژه کودکان را گرفته اند و شاید دخالت انسان در طبیعت تحت عنوان حامیان حیوانات موجب تکثیر جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.

 

یکی دیگر از شهروندان از مشاهدات خود در یکی از پارک های آران و بیدگل می گوید: شهروندان در پارک شادی که یکی از پارک های پرجمعیت شهرستان آران و بیدگل است روزانه با سگ های متعددی مواجه می شوند که آرامش محیط پارک را از آن ها سلب کرده است.

 

حسن افزود: در یکی از شب ها شخصا شاهد بودم سگ ها در بخشی از فضای سبز پارک شادی مشغول بازی بودند و بعد از حدود نیم ساعت در همان محل یکی از شهروندان با خانواده در همان مکان اتراق کرد، بچه های خانواده به بازی مشغول شدند و پدر خانواده نماز خود را در همان جا اقامه کرد که این موضوع بنده را بسیار متاثر کرد.

 

برنامه شهرداری برای ساماندهی سگ های ولگرد


به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد در حیطه وظایف شهرداری‌ها است. حال باید دید شهرداری آران و بیدگل تا چه حدودی به وظایف خود در این راستا عمل کرده است.

 

معاون خدمات شهری شهرداری آران و بیدگل در این خصوص  گفت: در سال گذشته در راستای پاسخگویی به مطالبات شهروندان در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد، با انتخاب پیمانکار و تشکیل اکیپ، ۲۲۰ قلاده سگ ولگرد از سوی شهرداری زنده گیری و عقیم سازی و محلی برای نگهداری آن ها در نظر گرفته شد و در سال جاری هم تاکنون ۹۰  قلاده سگ، زنده گیری و ساماندهی شده است.

 

علی مهرآبادی، اما به زاویه دیگری از افزایش جمعیت سگ های ولگرد می پردازد و می گوید: گاهی اوقات از شهرهای دیگر هم شاهد رهاسازی سگ‌های ولگرد در آران و بیدگل هستیم و بر اساس شواهد عینی و گزارش های مردمی تعداد زیادی از سگ های ولگرد از شهرها و استان های اطراف در بیابان های آران و بیدگل رهاسازی می شوند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری آران و بیدگل افزود: مدیریت شهری در حد توان زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد را در برنامه های خود دارد و شهروندان می توانند با مشاهده سگ های بلاصاحب در معابر و خیابان ها با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی آران و بیدگل تماس بگیرند.

 

مهرآبادی ادامه داد: البته ساماندهی این معضل به‌ تنهایی توسط شهرداری امکان‌پذیر نیست و نیازمند ارائه راهکار اصولی در این زمینه هستیم.

 

سخن پایانی

 

در هر صورت بحران افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد هم برای انسان و هم حیوانات و محیط‌ زیست بیش از پیش دردسرساز شده است. متاسفانه قوانین سازمان‌یافته‌ای برای حل این بحران وجود ندارد و جای خالی آموزش‌های مرتبط و عملی برای مقابله با سگ‌های ولگرد به شدت احساس می‌شود.

 

در این میان به نظر می‌رسد در ابتدا مردم باید احساسات خود را در رابطه با سگ‌های ولگرد کنترل و از تغذیه آن ها خودداری کنند. جمع آوری و دفع زباله باید از سوی مردم و مدیریت شهری به درستی صورت بگیرد و آموزش های شهروندی در این خصوص بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. 

 

مسئولان هم موظف هستند پیش از وقوع بحران و فاجعه، اعتبارات مشخصی را برای جمع آوری، عقیم سازی سگ های ولگرد در نظر بگیرند.

;
برچسب ها :
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
نظرات کاربران