مرگ گردشگری آران و بیدگل با افول کویر مرنجاب

1403/02/24
177
0
اجتماعیتمام عناوین اجتماعی
کد خبر :11221

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به نقل از دیدبان کویر - کامران شاهزاده: افزایش بی سابقه و چند برابری مبلغ ورودیه، کمبود امکانات رفاهی، جاده نامناسب و نا ایمن، کمبود تابلوهای راهنمایی مسافر، نبود برنامه برای گردشگر و مسافر پس از ورود به منطقه باعث شده تا پس از یک اوج گرفتم کویر مرنجاب و قلعه مرنجاب به عنوان یک اثر جهانی، شاهد افول و بهتر بگوییم مرگ گردشگری آران و بیدگل باشیم.

در ابتدا با ورودیه های سنگین مواجه می شویم که اکثرا با اکراه به منطقه وارد می شوند و تازه این شروع ماجراست. جاده نامناسب و تا ایمن که اگر دفعه اول باشد واقعا خطرناک است، خصوصا اگر با ماشین های معمولی وارد منطقه شوی. اینجا حتی برای ماشین های شاسی هم محدودیت هایی ایجاد می کند.

سپس با کمبود تابلوهای راهنما که لازمه و پایه گردشگری هست مواجه می شویم، تابلویی که در هر منطقه نشان دهد مسیر چه شرایطی دارد. سپس به کمپ های مسیر می رسیم جایی که عده ای دل شیفته و عاشق گردشگری با خون دل، مال و جان خود را به کویر آورده اند تا هم گذران زندگی کنند و هم حال و هوایی عوض کنند.

به گفته این فعالان در سال جاری شاهد افول بی سابقه گردشگر هستیم که دل و دماغی برای کمپ داران باقی نگذاشته و کمپ داران دخلشان به خرجشان نمی خورد. هزینه های زیادی که در طول سالها برای درآمد زایی کرده اند به یک باره سوخت رفته و جز افسوس و ناراحتی چیزی باقی نمانده است.

دوستان و سروران عزیز، در اینکه ما در یک منطقه مذهبی و دینی سنتی زندگی می کنیم شکی نیست ولی با ارتباط زیباتر و فرهنگ سازی بهتر می توان هم به رونق گردشگری کمک کرد و هم توجه و احترام به فرهنگ مردم ما توسط گردشگران را فرهنگ سازی کرد.

این کار وظیفه بسیار سنگینی است که می توان با استفاده از افراد متعهد و آموزش دیده و خوش برخورد، تا حدودی این موضوع را مدیریت کرد و گرنه گردشگری را که 8 الی 24 ساعت در منطقه حضور دارد را نمی توان از او توقع داشت تا همانند سلمان فارسی یا مریم مقدس باشد.

این مشکلات باعث شده مرنجاب شاهد کمبود ورود گردشگر شود و راه را برای بیراهه نوردها رونق دهد تا ضمن فرار از دادن ورودیه طبیعت بکر کویر، برای جانوران و حیوانات کویر نا امنی ایجاد کنند و گاه گاهی شاهد از بین رفتن آنها در گوشه و کنار رمل ها و ریگزارهای مرنجاب هستیم.

دوستان، مسئولان ، دلسوزان و دست اندرکاران گردشگری، یادمان باشد گردشگری، میراث فرهنگی یک مسئله فرهنگی است، با اقدامات دستوری و سلبی نمی توان رونق گردشگری را شاهد بود. اگر روزی دیدیم گردشگری روند معکوس پیدا کرده بدانیم که راه اشتباه رفته ایم.

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.