بزرگداشت دو عالم دینی منطقه فرهنگی کاشان برگزار شد.

1401/11/07
4339
0
اقتصادیتمام عناوین اقتصادی
کد خبر :9413

alt text

طی آیینی با گرامیداشت مقام شامخ عالمان دینی، از شخصیت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدحسین رضوی کاشانی(ره) و آیت‌الله آقاحسین دربندی آرانی(افتخارالاسلام) تبجیل و بر ضرورت احیای نام و آثار علمی و عملی این عالمان سده‌های13 و 14 هجری تاکید شد.

 

 

در این نشست که درباره بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت‌العظمی رضوی کاشانی(ره) بحث و بررسی بعمل آمد، پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخار‌الاسلام‌) نیز گرامی‌داشته شد.
این آیین با پرچم گردانی و قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع) از سوی کانون خدمت رضوی شهرستان آران و بیدگل متبرک شد.
آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) از مفاخر علمی و فقهی، چهاردهم محرم سال 1291 ه.ق در كاشان متولد شد و مطابق شجره صحيحه‌یِ موجود، پس از 27 نسل به حضرت امام رضا(ع) می‌رسد.

alt text
وی دروس مختلف علمی و فقهی را در حوزه‌های علميه كاشان، اصفهان، شيراز و نجف در محضر مرحوم آيت الله آخوند محمد كاظم خراسانی و مرحوم آيت الله آقا سيد محمد كاظم يزدی فرا گرفت و با كسب درجه اجتهاد، علاوه بر منظومه‌ی عربی در فقه موسوم به "مغنی الفقیه فی الفقه النّبیه" بيش از 30 جلد کتاب و رساله از جمله «العندبيل» تالیف کرد. برخی از این آثار به همت دوستان و فرزند ارشدش آيت الله زاده آقا سيد فخر الدين رضوی به چاپ رسيد. روح اين عالم جليل‌القدر در شب پنجشنبه هشتم ذيحجه‌الحرام 1385 قمري مطابق با 11 فروردين 1345 شمسي به ملكوت اعلی پيوست و پیکر مطهرش با تجليل فراوان در جوار بقعه چهل‌تن کاشان به خاك سپرده شد.

alt text
آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخار‌الاسلام‌) نیز از عالمان خدوم، ادیب و دارایِ اجازه‌یِ رواییِ مکتوب و منظوم از آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) بود که در مهرماه 1267 شمسی در آران به دنیا آمد و دارای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی فراوان بود که با تحصیل علوم دینی در محضر علمای بنام زمان خود همچون آیات عظام میرزا محمد حسین نراقی، میرزا احمد عاملی، سید ‌محمد حسین رضوی، میر سید علی یثربی، شهاب‌الدین نراقی و شیخ عبدالکریم حائری(موسس حوزه علمیه قم) اجازه اجتهاد و نقل روایت داشت.

alt text
اعطای لقب "افتخارالاسلام" به آقا حسین دربندی از سوی یکی از استادانش در حوزه علمیه نجف و ارادت ویژه عالم گرانقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی آقا میرسیدعلی یثربی به این روحانی خدوم، نشان دهنده جایگاه علمی و شخصیت گرانقدر آیت‌الله آقا حسین دربندی آرانی(ره) است.
خیرخواهی و اهتمام ویژه در کمک رسانی و خدمت به مردم زادگاهش، تسلط بر احادیث و روایات از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و کسب اجازه نامه اجتهاد و نقل روایت معصومین(سلام الله علیهم) و همچنین تاسیس کتابخانه آستان مقدس حضرت محمدهلال‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیهم‌السلام از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی است. ایشان در ششم بهمن‌ماه 1346 شمسی به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت محمدهلال‌بن‌علی‌بن ابیطالب(علیهم‌السلام) به خاک سپرده شد.
گفتنی است نشست هم‌اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخار‌الاسلام‌) با پیشنهاد و پیگیری خادمیاران کانون خدمت رضوی عالم‌آل‌محمد(ص) از سوی تولیت محترم کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در حسینیه چهل‌تن کاشان برگزار شد.

alt text
در این مراسم دکتر حسین خوشدل، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌حبیب‌الله سلمانی، از محققان حوزه علمیه قم، مهندس سیف‌الله امینیان، از پژوهشگران تاریخ و میراث فرهنگی و دکتر مجید زجاجی از استادان حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند و از خدمات فرهنگی و علمی جمعی از اندیشمندان و خادمان فرهنگی تقدیر شد.

 

 

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.