وقایع خونین ۱۷ شهریور ۵۷ در آران و بیدگل

1401/06/17
649
0
فرهنگیتمام عناوین فرهنگی
کد خبر :9090

نام آران و بیدگل به‌عنوان یکی از پیشتازان مبارزه و قیام در راه پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ انقلاب به ثبت رسیده است. آران و بیدگل از معدود شهرهای کشور است که قیام مردمی خود را از ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز کرد و این حرکت های مردمی در ۱۷ شهریور ۵۷ به اوج خود رسید.

 

شهریور ماه سال ۱۳۵۷ مصادف با ماه رمضان بود و در شب های این ماه مبارک، در اکثر مجالس مذهبی و مساجد از اسارت و خفقان و نبودن آزادی و توهین رژیم به مقدسات ملت ایران صحبت می شد و مردم اعتراض خود را در قالب راه پیمایی نشان می دادند.

 

حرکت مردمی آران و بیدگل که منجر به قیام ۱۷ شهریور شد، از ۱۲ شهریور همزمان با شب عید فطر آغاز شد که در این روز بیش از یک هزار نفر از مردم این شهر با حضور در حرم امامزاده محمدهلال بن علی(ع) با نیروهای ژاندارمری درگیر شدند و عده ای دستگیر و روانه دادسرا شدند.

 

در روز عید سعید فطر نیز به دستور روحانیون، چند هزار نفر از مردم آران و بیدگل از تمام مساجد به صحن مطهر حضرت محمد هلال (ع) آمدند و پس از اقامه ی نماز عید به راه پیمایی پرداختند.

 

درگیری ها تا روز ۱۷شهریور ادامه داشت و در نتیجه ی درگیری های این روز، جواد عبداللهی در خیابان منتهی به حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع) و علی خدمتی در محله ی دروازه به شهادت رسیدند و  چند نفر از مبارزان زخمی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند و تعدادی از برادران دستگیر و به پاسگاه منتقل شدند.

 

 بر اساس اسناد موجود، در این روز بیش از ۲۰ نفر از نیروهای انقلابی در اطراف حرم هلال بن علی(ع) مجروح و عده ای دستگیر شدند و در مجموع ۴۰۰ گلوله تیراندازی شد.

 

 پس از شهادت جواد عبداللهی، به پاس احترام خون این شهید و برادرش شهید علی محمد عبداللهی، که در قم بر اثر عبور تانک از روی پیکرش به شهادت رسید، جمعیت تظاهرات کننده، هر روز از جلوی منزل این شهیدان بزرگوار طی مسیر می‌کردند و بدین ترتیب با شهدا پیمان وفاداری می‌بستند و این حرکت تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.

 

قیام مردمی در این شهر تا بهمن ۵۷ ادامه داشت که در ادامه منجر به شهادت شهید عبدالله غفوره در جنب مسجد جامع قاضی و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم انقلابی و دستگیری تعدادی از انقلابیون در این مدت شد.

 

 در واقع قیام ۱۷ شهریور، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی بود که زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی و مردمی را فراهم کرد و مردم آران و بیدگل نقش بسزایی در این حرکت انقلابی داشتند.

 

 مردم این شهرستان در طول دوران دفاع مقدس نیز مدال درخشانی بر گردن آویختند و بیش از یک درصد مردم این شهر در آن دوران به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند که با توجه به جمعیت ۷۲  هزار نفری آن دوران، شهرستان آران و بیدگل رتبه نخست ایثارگری را در بین شهرهای کشور به خود اختصاص داد و از آن زمان به دارالشهدای کشور معروف شد.

 

 میانگین شهدای استان اصفهان به‌ عنوان استان نمونه در ایثارگری از هر ۲۲۰ نفر یک شهید است در حالی که این میانگین در شهرستان آران و بیدگل از هر ۸۷  نفر یک شهید است.

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.