زمین، برای «آران و بیدگلی ها» سینما نمی شود!!

1401/06/21
328
0
فرهنگیتمام عناوین فرهنگی
کد خبر :9113

به گزارش آران و بیدگل نیوز، شاید به سینما در ابتدای پیدایش آن به عنوان یک پدیده صنعتی نگاه می‌شد، اما به مرور زمان وجه هنری آن بیشتر به چشم آمد و در طول سال‌هایی که از حیات آن می‌گذرد هم این مسئله بیش از پیش پررنگ‌تر شد.

 

نامگذاری ۲۱ شهریور ماه در تقویم به عنوان روز ملی سینما، اما اتفاق مهمی بود که به زعم بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان باعث می‌شود تا این هنر به فراموشی سپرده نشود.

 

سینما نه تنها به گذران اوقات فراغت جامعه کمک می کند بلکه به شادابی اجتماعی نیز منجر می شود. بدیهی است ایجاد جامعه ای شاداب و بانشاط با ایجاد زیرساخت های لازم از جمله احداث مجتمع های فرهنگی و هنری، ورزشی و اماکن فرهنگی و مذهبی امکان پذیر است و این موضوع در جذب گردشگری فرهنگی برای شهرستان آران و بیدگل هم می تواند نقش مهمی داشته باشند.

 

ساخت سالن سینما فقط به منظور افزایش بهره وری اقتصادی سینما نیست، بلکه نقش آن در فرهنگ سازی، انتقال مفاهیم فرهنگی هنری و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه بسیار مهم است.

 

اما آران و بیدگل، شهری صنعتی است که غبار غفلت مسئولان در حوزه های مختلف پشت صنعتی بودن و نرخ زیر ۵ درصد بیکاری آن پنهان شده است، غافل از آن که همان کارگرانی که این توسعه صنعتی را رقم زده اند و فرزندان همان کارگران از بدیهی ترین حق خود برای گذران اوقات فراغت و نشاط اجتماعی محروم هستند.

 

سینما به ایجاد همبستگی و میل با هم بودن، با هم خندیدن، باهم گریه کردن و همگرایی فرهنگی میان مخاطبان منجر می شود، اما به نظر می رسد این مسئله از نظر مسئولان اهمیت چندانی ندارد و اراده جدی در کلّیت سیاست گذاری فرهنگی برای حل مشکل احداث سینما در این شهرستان وجود ندارد. علیرغم اینکه ۲۶ سال از شهرستان شدن آران و بیدگل می گذرد، این منطقه با جمعیتی بالغ بر ۱۰۷ هزار نفر فاقد یک زیرساخت استاندارد همچون سالن سینماست.

 

ساخت سینما در آران و بیدگل مطالبه عمومی مردم است

سرپرست حوزه هنری شهرستان آران و بیدگل در این خصوص گفت: هنر هفتم با بسترسازي فرهنگي و ايجاد پشتوانه ذهني علاوه بر ايجاد سرگرمي، ظرفيتی براي الگو پذيري جوانان است كه اين ظرفيت متاسفانه به درستي مورد استفاده قرار نمی گیرد و به آن توجه نمی شود.

 

حمیدرضا خلیلی افزود: توسعه فرهنگی و حل موانع پیش روی مسائل فرهنگی مستلزم آن است که متولیان فرهنگ و هنر، اراده و همت دوچندانی را به این مسئله داشته باشند که این امر متاسفانه در سال های گذشته مغفول مانده است.

 

سرپرست حوزه هنری آران و بیدگل ادامه داد: ساخت سینما برای آران و بیدگل امر لازم و واجب و مطالبه عمومی است و با توجه به اینکه این شهرستان بالای صد هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، فاقد یک سالن استاندارد سینماست.

 

خلیلی ادامه داد: در سال های گذشته حوزه هنری توانست با راه اندازی «سینما سیّار» بخشی از این مسائل را جبران کند که با استقبال بسیار خوبی همراه بود اما مطالبه اصلی مردم، ساخت سالن سینمای استاندارد است که حداقل زیرساخت فرهنگی در یک شهرستان است و برای اینکه به توسعه فرهنگی برسیم باید این زیرساخت ها را ایجاد کنیم.

 

بدون تامین زیرساخت های فرهنگی، توسعه فرهنگی تحقّق نمی یابد

سرپرست حوزه هنری آران و بیدگل با بیان اینکه سینما جزء زیرساخت‌های عمرانی شهر محسوب می‌شود، گفت: بدون تامین زیرساخت های فرهنگی هیچ مردمی به توسعه فرهنگی نمی رسند و اکنون شاهد آن هستیم که مردم آران و بیدگل هیچ جایی برای سپری کردن اوقات فراغت خود ندارند در حالی که سینما می تواند در فرهنگ سازی، ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

خلیلی ادامه داد: اگر بخواهیم این امر محقق شود باید متولیان فرهنگ و هنر در شهرستان با همت دوچندان، کاستی های گذشته را جبران کنند و گرنه همان روند گذشته همچنان ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: حوزه هنری همه رسالت خود را در این زمنیه انجام داده و همه تلاش خود را انجام داده که این امر محقق شود اما برای تحقق این مهم باید همه ارگان های فرهنگی و بالادستی دست به دست هم دهند و این مجموعه را یاری کنند تا این مساله به سرانجام برسد.

 

تخصیص زمین معوّض برای احداث سینما

سرپرست حوزه هنری آران و بیدگل به تلاش های یک سال اخیر در این خصوص اشاره کرد و گفت: با تلاش و مساعدت مسئولان به ویژه فرماندار، شورای اسلامی شهر و شهردار در قبال زمین قبلی عودت شده پروژه احداث سینما در آران و بیدگل، زمین مناسب دیگری برای ساخت سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت.

 

خلیلی ادامه داد: قرار بود علاوه بر زمینی که اختصاص داده می شود، معوّض زمین عودت شده و هزینه کرد حوزه هنری در زمین قبلی هم مبالغی عودت شود که با مساعدت فرماندار و شهردار آران و بیدگل این کار انجام و از سوی دیگر با توجه به نیاز مبرم شهرستان به سالن سینما و پیگیری های صورت گرفته از اصفهان و تهران، اعتبارات ملی هم به این پروژه تزریق خواهد شد.

 

سرپرست حوزه هنری آران و بیدگل ادامه داد: امیدواریم با تامین اعتبار این دو بخش، بتوانیم شاهد ساخت سینمای استاندارد در شأن مردم این شهرستان باشیم و این امر مستلزم آن است که مسئولان کمک کنند تا بتوانیم در سال های آتی این کوتاهی از طرف متولیان فرهنگ و هنر را جبران کنیم.

در هر صورت، ساخت سینما در آران و بیدگل مستلزم همکاری همه جانبه مسئولان فرهنگی و اجرایی است و شاید از ظرفیت خیّرین فرهنگ و هنر هم بتوان در این زمینه سود برد. فراموش نکنیم زمین برای آران و بیدگلی ها سینما نمی شود و باید اقدامی فراتر از جابجایی زمین برداشته شود تا شاید آرامش کارگری، یا لبخند کودکی، یا نشاط جوان و نوجوانی و یا پاسخی برای دغدغه های فرهنگی دلسوزان شهر را به ارمغان آورد.

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.