آیینی به قدمت دو قرن در آران و بیدگل/ سوگواره سنتی «کاشانی ها» در حرم هلال بن علی(ع) برگزار شد

1402/01/24
816
0
فرهنگیاماکن متبرکه
کد خبر :9434

به گزارش آران و بیدگل نیوز، همزمان با سالروز شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) سوگواره سنتی کاشانی ها با قدمتی 200 ساله در حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) نجف اشرف ایران برگزار شد.

 

در این آیین که همه ساله در روز 21 رمضان روز زیارتی حضرت محمدهلال بن علی(ع) برگزار می شود، عزاداران و سوگواران از دارالمومنین کاشان و شهر نوش آباد، با حضور در این حرم مطهر، شهادت امام علی(ع) را به فرزند بلافصلش نخستین مهاجر علوی به ایران تسلیت می گویند.

 

دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی نجفی ها، کربلایی ها، کاظمینی های ایران با نواختن طبل و دهل در صحن مطهر حضرت محمدهلال بن علی (ع) و مرثیه سرایی عربی شور و معنویتی خاص برای خیل عزاداران و همجواران این آستان مقدس فراهم می سازد.

هیئات مذهبی افغانستانی های مقیم کاشان و آران و بیدگل هم در این روز با حضور در حرم مطهر عشق و ارادت خود را به فرزند امیرالمؤمنین(ع) در آران و بیدگل نشان می دهند.

 

همه ساله جمع زیادی از روزه داران سوگوار کاشانی مسیر 6 کیلومتری تا آران و بیدگل را با پای پیاده طی می کنند و به همراه کاروان دوچرخه سوران کاشانی از هیئات مذهبی کاشان در صحن مطهر به اقامه عزا می پردازند.

 

هیئات مذهبی شهرستان های کاشان و آران و بیدگل هم در این روز برنامه های ویژه ای دارند و با حضور در حرم مطهر به سوگواری و اقامه عزا می پردازند. این سوگواره تا 23 رمضان با حضور مردم و هیئات مذهبی کاشان جهت تسلیت شهادت امام علی(ع) به فرزند بلافصل آن حضرت ادامه دارد.

 

حضور بيشتر مردم این مناطق در اين روز در حرم مطهر حضرت محمد هلال (ع) به واسطه رؤیای صادقه «حضرت آيت الله حبيب الله شريف كاشاني طاب ثراه» یكي از علماي بزرگ کاشان است كه امام علي (ع) به وی امر مي فرمايد براي زيارت فرزندش حضرت محمد هلال(ع) به آران و بیدگل برود.

ملا حبیب الله شریف، خواب را براي مردم كاشان نقل مي كند و همان روز اين عالم بزرگوار به همراه عده كثيري از مردم دارالمؤمنين كاشان با پای پیاده به طرف آستان مقدس آن حضرت در آران و بيدگل حركت می کنند و در صحن مطهر این امامزاده لازم التعظیم به عزاداري و سوگواری می پردازند و از آن زمان به بعد این مراسم به سوگواره کاشانی ها شهرت یافته و هر ساله با شکوه خاصی برگزار مي شود.

 

آستان مقدس حضرت محمدهلال فرزند بلافصل امیرمؤمنان علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است.

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.