اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در باغات پسته ابوزیدآباد

1394/12/18
119
0
سایرکشاورزی
کد خبر :6921
آران و بیدگل نیوز - عباس اقبالیان: برای صرفه‌جویی در مصرف آب كشاورزی در منطقه ،دكتر امیر سلیمانی به عنوان یكی از كشاورزان منطقه ابوزیدآباد حدود ده هكتار از اراضی كشاورزی را زیر كشت پسته با آبیاری قطره ای زیر سطحی در دشت محمدصالحه ابوزیدآباد قرار داده است.

\"اجرای

 این كشاورز با روش آبیاری زیرسطحی و یا آبیاری تزریریقی نفوذی سیویلیكا حدود 70 تا 80  درصد در مصرف آب منطقه كویری بخش كویرات صرفه جویی كرده است.

 این طرح بدین صورت بوده كه در دو طرف درختان پسته به فاصله 70 تا 80 سانتی‌متری از آن، لوله‌های پولیكا به قطر 110 در عمق 50 سانتی‌متری زمین نصب می شود و زیر و روی لوله با شن‌های نخودی حدود پنج سانتی‌متر ریخته و با آبیاری در داخل لوله از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

در این روش استفاده از كود و سم به طور كم و به یك سوم تقلیل می‌یابد و همچنین علف هرز به كلی از بین می‌رود.

با این روش، باغات پسته دكتر امیر سلیمانی در عرض یك ساعت آبیاری می شود كه در مقایسه با آبیاری غرقابی حدود 24 ساعت كاهش زمانی را به همراه دارد و تبخیر آب در روش زیر سطحی نیز به صفر می رسد.

با توجه به قرار گرفتن لوله های انتقال آب در زیر زمین و انتقال آب با لوله های به اعماق مورد نظر،صرفه جوبی بسیار زیاد در مصرف آب،جلوگیری از تلفات آب،عدم تجمیع املاح و نمك در سطح خاك،افزایش راندمان آبیاری و بهره وری بیشتر از آب،مختل نشدن عملیات در باغ،كاهش استفاده از نیروی انسانی،جلوگیری از رشد علف های هرز،افزایش عملكرد و كیفیت محصول،اطمینان بخش بودن سیستم و عدم گرفتگی در هنگام آّبیاری از مزایای این طرح است.

ابوزیدآباد و بخش كویرات از مناطق گرم و خشك شهرستان آران و بیدگل بوده و با توجه به بحران آب در این منطقه،مكانیزه نمودن اراضی كشاورزی با روش های نوین و كاشت محصولات با مصرف آب پایین،كمك بسیار شایانی در استفاده بهینه از آب های زیر زمینی خواهد نمود.


;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.