آیت الله «عباسعلی سلیمانی»؛ عالم روشنگر و روشن نگر

1402/02/09
2150
0
سیاسیتمام عناوین سیاسی
کد خبر :9444

یاداداشتی به قلم میثم نمکی آرانی در وصف آیت الله «عباسعلی سلیمانی»؛ عالم روشنگر و روشن نگر

در سپهر دین و دانش، همیشه ستارگان درخشانی بوده اند که بر پایه “ایمان و عقیده” و بر اساس “همت و اراده” کوشیده اند سهمی در ترویج آموزه های دینی و فرهنگ نبوی داشته باشند و نقشی در دانش گستری و فضیلت پروری ایفا کنند. این نقش آفرینی موجب دو تأثیر شگرف در متن جامعه و در حافظه تاریخی یک ملت می شود: یکی بهره مندی آحاد جامعه از “برکات معنوی و ایمانی” مکتب جاودانه ای که تنها سعادتمندی و رستگاری انسان را یادآور می شود و دیگری برخورداری از “فضیلت های معرفتی و دانشی” فرهنگی که ساحت های روشن و بی شماری را فراروی جامعه می گشاید.

 

نگاه ایمانی، بصیرت افزایی می کند و مسیر رسیدن به خلود و جاودانگی را هموار می سازد و نگاه دانشی، سبب می شود نگاه به جهان درون و برون و امروز و فردا، نگاهی عالمانه و متعقلانه باشد. جمع این دو نگاه و تلاش برای نقش آفرینی در هدایت و ارشاد یا همراهی و تشویق مردم به سوی جامعه ای که رستگاری را طلب می کند، از عهده مردانی بر می‌آید که خود به “خودسازی” و “تقوا پیشگی” موصوف بوده و عامل به علومی باشند که خدا در کتابش و امامان معصوم (علیهم السلام) در سیره و منش زندگیشان بدان توجه داشته و چراغ راهنمای انسان در مسیر صعب و سخت زندگی بوده و هستند.

 

یکی از شخصیت های ممتاز و متمایز هم روزگار ما “عالم روشنگر و روشن نگر”ی به‌نام “آیت الله حاج شیخ عباسعلی سلیمانی” است که در دوران حیات خود، افتخارات بزرگی را رقم زد و مصداق روشن عالم عامل شد. بازخوانی زندگی این عالم دینی، متضمن نکات ارزشمند و درس آموزی است. در یک تقسیم بندی کلی می توان گفت عمر پر برکت ایشان در سه دوره خلاصه می شود: الف) تحصیل و تهذیب و تدریس و تبلیغ که تا پایان عمر ادامه یافت ب) مبارزات سیاسی ج) مدیریت اجرایی و راهبری اجتماعی، فرهنگی و ارشادی

 

دوره نخست زندگی ایشان مشحون از نفحات خوشی است که از مکتب خانه زادگاهش (سوادکوه) در چهار سالگی آغاز می شود و در کوهستان و مشهد و قم استمرار می یابد. مشهد و قم دو کانون مهم علمی و حوزوی و دو پایگاه بزرگ دیانت و معنویت است . استفاضه از محضر استادان و بزرگانی چون ادیب ثانی، صالحی مدرس، مدرس یزدی و … در مشهد و درک محضر آیات بزرگی چون فاضل لنکرانی، مشکینی، گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، سبحانی و … در قم، توفیق توأم با فضیلتی بود که مرهون این عالم خدوم شد.

 

دوره دوم زندگی آیت الله سلیمانی مقارن با تحرکات مبارزات سیاسی و انقلابی بود. همنشینی ایشان با انقلابیون مشهور مشهد در دوران خفقان ستمشاهی و تأثیر پذیری از شخصیت های شهیر انقلابی شهر نظیر شهید هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی و ارائه نخستین سخنرانی در مسجد “کیاکلای سیمرغ مازندران” و دیگر خطبه های ضد ستمشاهی و بازداشت و دستگیری توسط ساواک، جلوه دیگری از شخصیت سیاسی و اجتماعی این مبارز انقلابی را رقم زد؛ به گونه ای که این روحیه انقلابی و مردمی همواره در وجودش موج می زد.

 

سومین دوره زندگی آیت الله سلیمانی از جمله دوره های درخشان و بالنده ای است که می تواند بازتاب دهنده جلوه های ایثار گری، اخلاص، اطاعت پذیری و تأثیر گذاری یک روحانی مجاهد و عالم عاملی باشد که شنیدن و خواندنش درس آموز و عبرت آمیز باشد . از امامت جمعه بابلسر در سال 59 با حکم امام خمینی(ره) تا حکم نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های منطقه سه کشوری توسط معظمٌ له؛ از امامت جمعه زاهدان و نمایندگی امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با حکم مقام معظم رهبری به مدت 16 سال تا عضویت در مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه شهر کاشان جملگی برگ های زرین افتخارات مدیریتی اجرایی، اجتماعی، فرهنگی و ارشادی مردی است که در تبعیت از ولی امرش از منطقه سرسبز و سرشار از نعمت های طبیعی و اجتماعی و … هجرت کرد و به محروم ترین نقطه مرزی جنوب شرقی کشور (سیستان و بلوچستان) رفت تا سنگین ترین رسالت و مسئولیت شرعی و دینی آن منطقه را که همان “تقریب مذاهب و تحکیم وحدت شیعه و سنی” بود ، به انجام برساند.

 

خدمات گوناگون اجتماعی، فرهنگی و فعالیت های خبیرانه و بصیرانه تبلیغی و ترویجی به پشتوانه خودسازی و خلوص ارزنده، نام این مجاهد مهاجر را در ذهن و قلب ساکنان سرزمین بزرگ سیستان و بلوچستان برای همیشه ماندگار کرده است.

 

آیت الله سلیمانی، خطیبی توانا و سخنوری دانا بود که کلامش نافذ، رفتارش جاذب، نگاهش خیرخواه و رفتارش پدرانه و مشفقانه بود و جامع این اوصاف و صفات می تواند چه اندازه در تلطیف روح ها و ذهن ها اثر بخش و حیات آفرین باشد. تلاش های فرهنگی و تبلیغی او علاوه بر شهرهای کشور و علاوه بر منبرهای پر حرارت محرم و صفر و سخنرانی در جمع رزمندگان دوره دفاع مقدس، حتی فراتر از ایران بود و در سفرهای تبلیغی به کشورهای پاکستان، عراق، سوریه و لبنان در راه تبلیغ و تعلیم فرهنگ و معارف اسلامی و دینی توفیقات شایان توجهی داشت.

 

در باب ویژگی های فردی شخصیتی ایشان نمی توان از اخلاص و زهد و ساده زیستی و مردمی بودنش سخن نگفت. علیرغم مسئولیت های حساس، در متن مردم حضوری مستمر داشت و در رفع و رجوع مشکلاتشان، وسواس و جدیت ویژه ای نمایان بود. دیدارهای مستمر با خانواده معظم شهدا و همنشینی با فرهیختگان (استادان و دانشگاهیان و مدرسان و حوزویان) و سرکشی به شهرها و روستاها و پیگیری مشکلات عمومی و اجتماعی مناطق محروم و احترام به سنت های اقوام و قبایل اهل سنت، گشاده رویی و فروتنی نمونه هایی از این ویژگی های ممدوح و محمودی است که در ایشان متبلور بود.

 

دیدگاه های تقریبی و وسعت نظر او در تعریف امت اسلامی و اتحاد جهان اسلام تصویر زیبایی از شکوه و عظمت شعائر اسلامی را خلق می کرد. خطبه های جمعه و سخنرانی های جماعت آیت الله سلیمانی، سرمشق های الهام بخشی برای مخاطبان بود و خاطرات گرانقدر و تجربیات ارزنده اش از 50 سال حضور همیشگی او در عرصه های انقلاب و نظام، سرمایه ای گرانبهاست که باید در حفظ و انتقال آن کوشید.

 

با عروج آسمانی این عالم نستوه و خستگی ناپذیر- که توأم با مظلومیت و خسارت بود- او پس از یک عمر خدمت صادقانه و مخلصانه به آرامش ابدی و آرزوی همیشگی اش- که شهادت و مرگ در راه خدا بود- نائل شد.

 

از او علاوه بر سخنرانی ها، مصاحبه ها و خطبه ها، کتابی در باب “اخلاق خانواده” در دست انتشار است و درباره او کتابچه ای به نام “مروری بر شرح حال و فعالیت های آیت الله سلیمانی” به قلم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حبیب الله سلمانی آرانی و به همت شورای فرهنگ عمومی کاشان در سال 1399منتشر شده است. درجاتش عالی و متعالی باد.

 

 میثم نمکی آرانی

;
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
کد امنیتی
ذره بین

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است

با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.