سر تیتر جدید ترین اخبار امروز :
- واریز کالابرگ برای خانوارهای دهک های چهارم و پنجم درآمدی از دوشنبه هفته جاری/دهکهای ششم و هفتم از دوشنبه هفته آینده
- نخستین هنرستان هوش مصنوعی شمال استان اصفهان در آران و بیدگل راه اندازی می شود
- کشف بیش از ۹۰ هزار نخ سیگار قاچاق در آران و بیدگل
- پلمب ۲ واحد مشاوره املاک به علت اجاره منازل مسکونی به اتباع غیر مجاز در آران و بیدگل
- اولین رایزنی دیپلماتهای ارشد اروپایی با عراقچی پس از جنگ ۱۲ روزه
تابلوهای تبلیغاتی شهری، زیبایینماهای زشتی آفرین
1394/12/28
34
0
اجتماعیتمام عناوین اجتماعی
کد خبر :2834
آران و بیدگل نیوز - حبیبالله محمدی: محیط زندگی شهری ما پر است از نکات و مواردی که به صورت ناخودآگاه و غیر مستقیم بر رفتار، کردار، آمال و اهداف ما تاثیر میگذارند. به صورت مثال اگر در منطقهی سبز و حاصلخیز زندگی کنیم دارای روحیه باطراوت و شاداب هستیم و...
اگر این فضا ساختهی دست بشر هم باشد باز تاثیر مثبت و یا منفی خود را دارد. مثلا دخالت بیش از اندازه تکنولوژی و تجهیزات در امور جاری زندگی، باعث تربیت انسانهای تنبل و کم تحرک میشود.

با گذر از از خیابانهای شهرستان، تابلوها و فضاهای مخصوص تبلیغات را مشاهده میکنید که روز به روز هم به تعداد و وسعت آنها افزوده میشود.
این فضاهای تبلیغاتی بهترین فضای باز موجود در افق نگاه رهگذران را به خود اختصاص داده و به گونهای تعبیه شده اند که هر رهگذر با اولین گذر از آن زاویه، مستقیما به آنها نظر افکند و توجه رهگذران را به خود جلب میکند.
کارکرد و هدف این تابلوها تبلیغ و معرفی شخص و کالا است و مراسم و برنامهها و حتی اخبار و رویدادها و... است که انجام شده است و یا زمان و مکان وقوع آن را در آینده خبر میدهد.
وجود این تابلوهای تبلیغاتی دارای معایب و اشکالاتی است که چندین برابر از منافع آن بیشتر است و حتی در برخی موارد دارای ضررهای جبران ناپذیری است.
درست است که امروز جزء جدایی ناپذیر فضای اجتماعی شهری شده است و به صورت نیازهای لازم تبلیغاتی است اما چه خوب است با نگاه دقیق و مسئولانه به نتایج مخفی و منفی آن، راهکاری مناسب برای استفاده بهتر و سالمتر از این رهآورد فرهنگ تجمل و تجللگرایی، را شناسایی و به کار ببریم.
هدف از ایجاد و نصب تابلوهای تبلیغات:
هدف اصلی و کلی هر تبلیغی معرفی و اعلام وجود و آگاهیبخشیدن و افزایش اطلاعات مخاطب است. این هدف در تمامی تبلیغات(مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...) یکسان و مشترک است.
امروزه رشد چشمگیر و فزایندهی تبلیغات اقتصادی، گوی سبقت را از دیگر شاخههای تبلیغات ربوده است و همهی عوامل را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف اقتصادی از دو جهت در تبلیغات مورد توجه است: اول تبلیغ کننده است که با هدف اقتصادی و کسب منافع مالی برای خود است که همه چیز تبلیغات را به خود وابسته میکند، چرا که تبلیغ کننده برای کسب سود و منفعت بیشتر به هر طرح و تبلیغی دست میزند.
دوم تبلیغ شونده است که او هم هدفش حذب مخاطب بیشتر و از آن طریق کسب سود و سرمایه بیشتر است و به هر طرحی و راهی و ترفندی دست میزند و به دنبال شهرت بیشتر است.
کارکرد های منفی وجود و رشد تابلوهای تبلیغاتی:
ظاهرا تابلوهای تبلیغاتی باعث افزایش آگاهی و اطلاعات ما میشوند و کمک ما در عصر انفجار اطلاعات هستند. اما جریان خزنده و مخفی این تبلیغات با ذهنیت و سبک زندگی ما سروکار دارند و حتی به اخلاق و آداب ما هم تاثیر منفی کمی گذارند.
در اینجا به برخی از کارکردهای منفی این سوغات عصر تبلیغات و ارتباطات به اختصار اشاره می کنیم:
1-زشت کردن فضای عمومی شهر:
تعدد وتجمع این تابلوها آن هم در مهمترین فضاهای عمومی شهر(میدانهای اصلی شهر،بلوارهای ورودی و اصلی شهر،معابر عمومی و...) باعث ایجاد فضای زشت و نامطلوب میگردد.
2-افزایش سوانح و حوادث رانندگی
نصب این تابلوها در معبر و گذرگاههای اصلی باعث جلب توجه رانندگان و یا مانع دید خودروهای عبوری می گردد و بعضا باعث حوادث جبران ناپذیری میشود.
3-ایجاد ذهنیت های کاذب برای مخاطبین
جملات ومطالب نقش بسته بر این تبلیغات و بنرها باعث ایجاد تصور و ذهنیت در ذهن مخاطب میشود. حال هرچه تعداد این جملات بیشتر باشد و نوع جمله و مطلب هرچه غیر واقع تر و کاذب باشد، چون مدام در جلو دید مخاطب قرار دارد باعث ایجاد ذهنیت در ذهن وی شده و فکر خواننده را به خود مشغول می کند. مطلب و تصویر استفاده شده در این تابلوها چقدر واقعی و کارشناسی و کنترل شده است خدا میداند؟!
4-افزایش تجمل گرایی
معرفی اجناس لوکس و تجملی، باعث روی آوردن مردم به آن اجناس و کالا میگردد و در دراز مدت باعث رواج زندگی مصرفی و تجمل میشود که هم بر هزینههای زندگی میافزاید و هم باعث دور شدن مردم از سبک زندگی اسلامی خود میشود.
5-ایجاد اطلاعات غیر لازم و غیرکاربردی
بیان مطالب نامطلوب و غیر نافع و تاکید و تکرار آن باعث پر شدن ذهن رهگذران از این مطالب به صورت اجباری و غیر ارادی میشود و مخاطب عام را از تلاش برای کسب اطلاعات مفید و لازم و روی آوردن به مطالعه باز میدارد.
راهکارهای پیشنهادی
با عنایت به ضرورت وجود تبلیغات و اطلاعرسانی، خوب است ضمن استفاده از فضای مجازی و تبلیغات مکتوب و دیجیتال و اختیاری، مناطق خاص و ویژهای برای این تابلوها مشخص شود و به صورت تمرکزی و یکجا،نصب و بهرهبرداری شوند و از نصب تابلوها در هر معبر و میدان و گذرگاه خودداری شود تا ضمن حفظ چهرهی شهر، از ایجاد فضاهای شلوغ و سد معبر و... جلوگیری شود.
در این همه رنگ، آنچه می خواهی نیست
در این همه راه، غیر گمراهی نیست
در شهر خیابان به خیابان گشتم
آنقدر که آگهی است آگاهی نیست (میلاد عرفانپور)
اگر این فضا ساختهی دست بشر هم باشد باز تاثیر مثبت و یا منفی خود را دارد. مثلا دخالت بیش از اندازه تکنولوژی و تجهیزات در امور جاری زندگی، باعث تربیت انسانهای تنبل و کم تحرک میشود.

این فضاهای تبلیغاتی بهترین فضای باز موجود در افق نگاه رهگذران را به خود اختصاص داده و به گونهای تعبیه شده اند که هر رهگذر با اولین گذر از آن زاویه، مستقیما به آنها نظر افکند و توجه رهگذران را به خود جلب میکند.
کارکرد و هدف این تابلوها تبلیغ و معرفی شخص و کالا است و مراسم و برنامهها و حتی اخبار و رویدادها و... است که انجام شده است و یا زمان و مکان وقوع آن را در آینده خبر میدهد.
وجود این تابلوهای تبلیغاتی دارای معایب و اشکالاتی است که چندین برابر از منافع آن بیشتر است و حتی در برخی موارد دارای ضررهای جبران ناپذیری است.
درست است که امروز جزء جدایی ناپذیر فضای اجتماعی شهری شده است و به صورت نیازهای لازم تبلیغاتی است اما چه خوب است با نگاه دقیق و مسئولانه به نتایج مخفی و منفی آن، راهکاری مناسب برای استفاده بهتر و سالمتر از این رهآورد فرهنگ تجمل و تجللگرایی، را شناسایی و به کار ببریم.
هدف از ایجاد و نصب تابلوهای تبلیغات:
هدف اصلی و کلی هر تبلیغی معرفی و اعلام وجود و آگاهیبخشیدن و افزایش اطلاعات مخاطب است. این هدف در تمامی تبلیغات(مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...) یکسان و مشترک است.
امروزه رشد چشمگیر و فزایندهی تبلیغات اقتصادی، گوی سبقت را از دیگر شاخههای تبلیغات ربوده است و همهی عوامل را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف اقتصادی از دو جهت در تبلیغات مورد توجه است: اول تبلیغ کننده است که با هدف اقتصادی و کسب منافع مالی برای خود است که همه چیز تبلیغات را به خود وابسته میکند، چرا که تبلیغ کننده برای کسب سود و منفعت بیشتر به هر طرح و تبلیغی دست میزند.
دوم تبلیغ شونده است که او هم هدفش حذب مخاطب بیشتر و از آن طریق کسب سود و سرمایه بیشتر است و به هر طرحی و راهی و ترفندی دست میزند و به دنبال شهرت بیشتر است.
کارکرد های منفی وجود و رشد تابلوهای تبلیغاتی:
ظاهرا تابلوهای تبلیغاتی باعث افزایش آگاهی و اطلاعات ما میشوند و کمک ما در عصر انفجار اطلاعات هستند. اما جریان خزنده و مخفی این تبلیغات با ذهنیت و سبک زندگی ما سروکار دارند و حتی به اخلاق و آداب ما هم تاثیر منفی کمی گذارند.
در اینجا به برخی از کارکردهای منفی این سوغات عصر تبلیغات و ارتباطات به اختصار اشاره می کنیم:
1-زشت کردن فضای عمومی شهر:
تعدد وتجمع این تابلوها آن هم در مهمترین فضاهای عمومی شهر(میدانهای اصلی شهر،بلوارهای ورودی و اصلی شهر،معابر عمومی و...) باعث ایجاد فضای زشت و نامطلوب میگردد.
2-افزایش سوانح و حوادث رانندگی
نصب این تابلوها در معبر و گذرگاههای اصلی باعث جلب توجه رانندگان و یا مانع دید خودروهای عبوری می گردد و بعضا باعث حوادث جبران ناپذیری میشود.
3-ایجاد ذهنیت های کاذب برای مخاطبین
جملات ومطالب نقش بسته بر این تبلیغات و بنرها باعث ایجاد تصور و ذهنیت در ذهن مخاطب میشود. حال هرچه تعداد این جملات بیشتر باشد و نوع جمله و مطلب هرچه غیر واقع تر و کاذب باشد، چون مدام در جلو دید مخاطب قرار دارد باعث ایجاد ذهنیت در ذهن وی شده و فکر خواننده را به خود مشغول می کند. مطلب و تصویر استفاده شده در این تابلوها چقدر واقعی و کارشناسی و کنترل شده است خدا میداند؟!
4-افزایش تجمل گرایی
معرفی اجناس لوکس و تجملی، باعث روی آوردن مردم به آن اجناس و کالا میگردد و در دراز مدت باعث رواج زندگی مصرفی و تجمل میشود که هم بر هزینههای زندگی میافزاید و هم باعث دور شدن مردم از سبک زندگی اسلامی خود میشود.
5-ایجاد اطلاعات غیر لازم و غیرکاربردی
بیان مطالب نامطلوب و غیر نافع و تاکید و تکرار آن باعث پر شدن ذهن رهگذران از این مطالب به صورت اجباری و غیر ارادی میشود و مخاطب عام را از تلاش برای کسب اطلاعات مفید و لازم و روی آوردن به مطالعه باز میدارد.
راهکارهای پیشنهادی
با عنایت به ضرورت وجود تبلیغات و اطلاعرسانی، خوب است ضمن استفاده از فضای مجازی و تبلیغات مکتوب و دیجیتال و اختیاری، مناطق خاص و ویژهای برای این تابلوها مشخص شود و به صورت تمرکزی و یکجا،نصب و بهرهبرداری شوند و از نصب تابلوها در هر معبر و میدان و گذرگاه خودداری شود تا ضمن حفظ چهرهی شهر، از ایجاد فضاهای شلوغ و سد معبر و... جلوگیری شود.
در این همه رنگ، آنچه می خواهی نیست
در این همه راه، غیر گمراهی نیست
در شهر خیابان به خیابان گشتم
آنقدر که آگهی است آگاهی نیست (میلاد عرفانپور)

هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است
با ثبت نظر خود اولین نفری باشید که برای این خبر نظر ثبت کرده است.